Isnin, 24 Januari 2011

Saluran Agihan

Saluran pengagihan  dan Pengurusan rantaian pengedaran
Mengapa saluran pegedaran atau perantara pemasaran diperlukan. Keberkesanan dalam memastikan produk sampai kepada pelanggan adalah sebab utama. Perantara pemasaran dalam sistem saluran pengagihan selalunya mempunyai jalinan hubungan, pengalaman dan pengkhususan yang lebih baik dalam mendekati pelanggan berbanding pengeluar. Dari sudut ekonomi, peranan perantara adalah untuk menukar pelbagai produk pengeluar kepada pelbagaian yang dikehendaki pengguna. Biasanya pengeluar mempunyai pelbagaian produk yang terhad dalam kuantiti yang besar manakala pengguna memerlukan pelbagai jenis barangan dalam kuantiti yang sedikit. Perantara bertanggungjawab membeli produk dari pelbagai pengeluar dalam kuantiti yang besar dan kemudiannya membahagikannya dalam kuantiti yang kecil dan mempelbagaikan tawaran mereka bagi memenuhi keperluan pengguna.

pemborong tudung dan kain pasang

pemborong produk dan minuman halal


http://www.google.com.my/images?hl=en&rlz=1R2RNTN_enMY368&q=pemborong+roti+sweetie&wrapid=tlif129587590086910&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1276&bih=483
   
Saluran pengedaran menggerakkan produk pengeluar kepada pelanggan dengan mengatasi jurang masa, tempat dan pemilikan yang memisahkan produk dari penggunanya. Ahli-ahli saluran pemasaran memainkan banyak peranan. Antara peranan yang utama adalah:
*      Pengumpulan dan penyebaran maklumat
*      Perlaksanaan runding cara antara ahli saluran
*      Penghubung kepada bakal pembeli
*      Penyesuaian barangan pengeluar kepada keperluan pengguna
*      Promosi
*      Pengedaran fizikal
*      Pembiayaan
*      Pengambilan risiko


Struktur saluran pengedaran
Saluran pengedaran terbahagi kepada dua jenis utama iaitu saluran langsung dan saluran tidak langsung. Saluran langsung juga dirujuk sebagai saluran bersepadu di mana pengeluar bergantung kepada pekerjanya dan sumber sendiri untuk menjual terus kepada pembeli. Saluran tidak langsung pula menyaksikan pengeluar bergantung kepada organisasi lain untuk mengedar produk kepada pengguna. Jumlah perantara yang terdapat dalam setiap saluran menentukan kepanjangan saluran tersebut. Semua perantara atau institusi dalam saluran pengedaran dihubungkan oleh beberapa jenis aliran iaitu aliran fizikal produk, aliran pemilikan, aliran pembayaran, aliran informasi dan aliran promosi. Semua aliran ini menyebabkan saluran pengedaran menjadi kompleks.   

rujukan
buku:
Abu Bakar Abdul Hamid, Ahmad Syarifuddin Shamsuddin, Mohaiminah Hj Khayon, Noor Hazarina Hasyim, Rohaizat Baharun, Fauziah Sh Ahmad. Prinsip Pemasaran Perspektif Global (2004). Mc Graw Hill: Malaysia.

0 ulasan:

Catat Ulasan