Saluran pengagihan dan Pengurusan rantaian pengedaran
Mengapa saluran pegedaran atau perantara pemasaran diperlukan. Keberkesanan dalam memastikan produk sampai kepada pelanggan adalah sebab utama. Perantara pemasaran dalam sistem saluran pengagihan selalunya mempunyai jalinan hubungan, pengalaman dan pengkhususan yang lebih baik dalam mendekati pelanggan berbanding pengeluar. Dari sudut ekonomi, peranan perantara adalah untuk menukar pelbagai produk pengeluar kepada pelbagaian yang dikehendaki pengguna. Biasanya pengeluar mempunyai pelbagaian produk yang terhad dalam kuantiti yang besar manakala pengguna memerlukan pelbagai jenis barangan dalam kuantiti yang sedikit. Perantara bertanggungjawab membeli produk dari pelbagai pengeluar dalam kuantiti yang besar dan kemudiannya membahagikannya dalam kuantiti yang kecil dan mempelbagaikan tawaran mereka bagi memenuhi keperluan pengguna.
pemborong tudung dan kain pasang
pemborong produk dan minuman halal
http://www.google.com.my/images?hl=en&rlz=1R2RNTN_enMY368&q=pemborong+roti+sweetie&wrapid=tlif129587590086910&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1276&bih=483
Saluran pengedaran menggerakkan produk pengeluar kepada pelanggan dengan mengatasi jurang masa, tempat dan pemilikan yang memisahkan produk dari penggunanya. Ahli-ahli saluran pemasaran memainkan banyak peranan. Antara peranan yang utama adalah:
http://www.google.com.my/images?hl=en&rlz=1R2RNTN_enMY368&q=pemborong+roti+sweetie&wrapid=tlif129587590086910&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1276&bih=483
Saluran pengedaran menggerakkan produk pengeluar kepada pelanggan dengan mengatasi jurang masa, tempat dan pemilikan yang memisahkan produk dari penggunanya. Ahli-ahli saluran pemasaran memainkan banyak peranan. Antara peranan yang utama adalah:








rujukan
buku:
Abu Bakar Abdul Hamid, Ahmad Syarifuddin Shamsuddin, Mohaiminah Hj Khayon, Noor Hazarina Hasyim, Rohaizat Baharun, Fauziah Sh Ahmad. Prinsip Pemasaran Perspektif Global (2004). Mc Graw Hill: Malaysia.
0 ulasan:
Catat Ulasan