Ahad, 30 Januari 2011

Etika Pemasaran

Kepenggunaan dan etika pemasaran



KEPENGGUNAAN: FOMCA LANCAR ALBUM DIDIK MASYARAKAT MELALUI LAGU PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Friday, 28 January 2011 02:51
KUALA LUMPUR, 25 Jan (Bernama) -- Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) hari ini melancarkan sebuah album mengandungi sepuluh lagu dalam usaha mendidik masyarakat mengenai kepenggunaan.

Presidennya, Datuk N Marimuthu berkata album bertajuk "Hak dan Peranan Pengguna - Ke Arah Penggunaan Berhemat" itu dihasilkan dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Beliau berkata ia sebahagian bahan kempen konsumer kebangsaan sejak 2008 hingga 2012, dan merupakan satu sejarah kepada pertubuhan itu kerana bakal disenarai sebagai album lagu pendidikan kepenggunaan pertama di negara ini dalam Malaysian Book of Records.

"Lirik yang terdapat dalam setiap lagu mengandungi mesej kepenggunaan yang mudah untuk difahami oleh semua peringkat masyarakat dan boleh dijadikan bahan pendidikan kepenggunaan di sekolah dan institusi pengajian tinggi," katanya pada majlis pelancaran album itu oleh Senator Tan Sri Dr Jins Shamsuddin di sini.
Marimuthu juga berkata sempena Hari Pengguna Malaysia 2011, Fomca akan menganjurkan peraduan baru iaitu "Speak Up" yang mengkehendaki peserta merancang satu projek berdasarkan konsep pembangunan mampan di sekolah atau komuniti mereka.


"Kertas cadangan yang terpilih akan diberikan dana sebanyak RM1,000 untuk melaksanakan projek tersebut," katanya.

Beliau berkata Fomca turut menganjurkan pertandingan melukis poster, buku skrap, fotografi, menulis esei, kartun, blog, peraduan mewarna serta anugerah penyertaan terbanyak peringkat sekolah.

Marimuthu berkata wang tunai sebanyak RM180,000 diperuntukkan sebagai hadiah bagi keseluruhan pertandingan itu.

Fomca akan mengadakan promosi di 100 buah sekolah rendah dan menengah bagi menarik penyertaan di kalangan pelajar dan kanak-kanak.

Peraduan mewarna untuk kanak-kanak dan pelajar sekolah rendah pula akan diadakan di 30 Pasaraya Besar Giant serta pusat komuniti di seluruh negara.

Untuk keterangan lanjut, sila layari laman web www.mypengguna.com dan tarikh tutup penyertaan ialah 30 Julai ini.

-- BERNAMA
untuk mendengar lagu kepenggunaan tersebut boleh layari laman web:
http://www.fomca.org.my/v2/

Kepenggunaan merupakan suatu gerakan gabungan masyarakat dan kerajaan dengan tujuan untuk memperjuangkan hak dan menigkatkan kuasa pembeli dalam hubungan dengan penjual. Di Malaysia, banyak institusi telah ditubuhkan untuk melindungi hak pengguna umpamanya, Majlis Hal Ehwal Pengguna Kebangsaan (MHEPK), Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan (MPPPK) dan Persatuan Pengguna. Hak asasi pengguna adalah seperti berikut:
  • Hak untuk mendapat Keselamatan
  • Hak untuk mendapat maklumat
  • Hak untuk membuat pilihan
  • Hak untuk menyuarakan pendapat
  • Hak untuk mendapat keperluan asas
  • Hak untuk mendapat ganti rugi
  • Hak untuk mendapat pendidikan pengguna
  • Hak untuk mendapat alam sekitar yang sihat dan selamat
Pelanggan seharunsya memikul tanggungjawab untuk melindungi diri sendiri dan memperjuangkan hak mereka. mereka tidak harus membiarkan nasib mereka tidak terbela dan mengharapkan orang lain memikul tanggungjawab tersebut. Jika pengguna merasa tertipu dengan membelian yang dibuat, mereka boleh menghubungi firma tersebut atau melaporkan kepada media, badan atau agensi kerajaan terlibat untuk membuat aduan.

Etika pemasaran
Pemasar yang peka kepada persekitaran mengalami banyak dilemma moral. Perkara yang benar selalunya kabur dan tidak jelas. Oleh itu, firma perlu menubuhkan Kod Etika Pemasaran Korporat supaya dapat menggariskan panduan dalam organisasi tersebut. Ini kerana tidak semua pengurus peka dan sensitive terhadap isu etika dan moral. Kod ini sebaiknya merangkumi hubungan dengan pengedar, standard pengiklanan, khidmat pelanggan, harga, pembangunan produk dan etika umum.
Bagaimanapun agak sukar untuk kebanyakan pengurus mematuhi semua garis panduan etika yang terbaik dalam membuat keputusan. Oleh itu, mereka bolehlah memilih beberapa dasar untuk dijadikan garis panduan. Tindakan pemasaran beretika tidak dapat dipastikan dengan adanya garis panduan dan kod etika. Etika dan tanggungjawab sosial haruslah mendapat sokongan semua pihak dalam sesebuah organisasi. Ia perlulah dijadikan budaya kepada semua pekerja.
Pengendalian dan amalan perniagaan yang berbeza antara satu Negara ke Negara lain meletakkan isu etika sebagai suatu cabaran dalam pemasaran antarabangsa.

rujukan
buku:
Abu Bakar Abdul Hamid, Ahmad Syarifuddin Shamsuddin, Mohaiminah Hj Khayon, Noor Hazarina Hasyim, Rohaizat Baharun, Fauziah Sh Ahmad. Prinsip Pemasaran Perspektif Global (2004). Mc Graw Hill: Malaysia.
laman web:
http://www.fomca.org.my/v2/index.php/fomca-di-pentas-media/fomca-di-pentas-media-2010/332-kepenggunaan-fomca-lancar-album-didik-masyarakat-melalui-lagu

0 ulasan:

Catat Ulasan